Digitális fotók

Annyi képszerkesztő program és annyi szolgáltatás létezik már, hogy áttekinthetetlenné vált a fényképezéssel kapcsolatos szoftvervilág. Ebben a helyzetben szeretnénk segítséget nyújtani: funkcionális szemlélettel a műveleteken haladunk végig, nem pedig az egyes szoftvertermékeken.


Minden fényképezőgéphez adnak valamilyen képszerkesztő programot. Ezzel el lehet forgatni a képet 90 fokkal (vagy ennek egész számú többszörösével, jobbra vagy balra); ki le­het vágni a képek számunkra szükséges részét; el lehet tüntetni a drága fényképezőgép primitív, beépített vakuja által okozott vörös szemeket, és valamelyest javítani lehet a képek színvilágán.

Az utóbbi időkben általánossá váltak a teljes képre ható szín- és részletgazdagság­javító funkciók. Még egy év, és mindez egyetlenegy kattintásra fog leegyszerűsödni. Még egy további év, és a funkció beépül a fényképezőgépbe. Ha a gép úgy dönt, hogy az adott helyzetben nem tud elfogadható felvételt készíteni, akkor nem fog exponálni. Ezt a funkciót olyan jelmondat kíséretében fogjuk megvásárolni, hogy „a fényképezőgép nem hibázik, csak jó felvétel kerülhet a kártyára". Ha pedig úgy kívánjuk, kikapcsolhatjuk a teljes automatizmust - de akkor csak magunkat okolhatjuk az elrontott felvételekért!

Így vagy úgy, eljön az idő, hogy rengeteg saját felvételünk lesz, amelyekhez hozzájön még az interneten elérhető számtalan, szellemesebbnél szellemesebb kép - mire és hogyan lehetne használni mindezt?

Alapfogalmak

A digitális képállomány is számértékekből áll össze. Ezen értékeket a képfeldolgozó program értelmezi, és alakítja képpontokká a képernyőn. A különböző állományformátumok más és más módon tárolják a képi információt, a program pedig, a formátumok ismeretében, képes a számhalmaz értelmezésére.

A számhalmazban általában megtalálható a saját formátumának jelzése, így a képszerkesztő programok nem hagyatkoznak a bárki által megváltoztatható állománynév-kiterjesztésre a kép megnyitásakor. Ennek ellenére nem tanácsos például a JPG-állományok kiterjesztését TIF-re vagy bármi másra megváltoztatni, mert az operációs rendszer és/vagy egyéb fájlkezelők a kiterjesztésből ítélik meg a fájl hovatartozását.

Finomság

A képállomány információtartalmát elméletileg a képpontszám és a színfelbontás (színmélység) határozza meg. A fényképezőgépből valójában viszont a már feldolgozott adatokat kapjuk meg, nem azokat, amiket a képérzékelő „látott". Elemi módon a képérzékelő lapka cellái csak egy-egy színt vesznek föl, és a fényképező saját számítógépe közelítéssel alakítja ki a szabványos formátumot, amelyben egy képpontot 3x8 bit határoz meg. (Vörös, zöld, és kék színenként 256-256 árnyalatot különböztet meg.) Csak az igényesebb készülékek adják ki a maguk sajátos RAW- (nyers-) formátumát, amely a legterjedelmesebb ugyan, de cserébe minden adatot hordoz, amit a kamera felvett. Cellánként egy-egy számot tartalmaz, amely a kamera színsorrendjének megfelelően azt a vörös, zöld, vagy kék árnyalatot írja le, amit az expozíció pillanatában érzékelt a lapka.

A formátumok általában tartalmazzák a felbontás adatait is, amelyek azonban csak azt határozzák meg, hogy a képpont­számot beszámítva mekkora fizikai méretet adjanak meg a feldolgozó programok. Például egy 2048x1536-os képet, amelyhez 72 pont/hüvelyk felbontást társítottunk, a programok 2048/72=28,4 hü­velyk, azaz 72,5 cm szélesnek mutatnak. Ez az esetek többségében nem mond semmit, ellenben ha a program 100 százalékos méretben akarja megmutatni, csak egy kisebb részlete fér el a képernyőn. A képekben tárolt eme felbontásadat nem alkalmas a kép „finomságának" jellemzésére! Következésképpen a fizikai méret sem határozza meg a részletgazdagságot.

A digitális képek finomságát csak a pixelszám és a színfelbontás határozza meg.

Nézetek

Nem árt néha utánagondolni, mit is látunk valójában. A digitális fénykép leghűbb nézete az, amikor egy képpixelnek egy képernyőpixel felel meg -feltéve, hogy a kép RGB-módban van és a színfelbontása alapszínenként 8 bites, illetve a képernyő világosságának viszonyait a felvételéhez igazítottuk. Minden egyéb esetben a képernyőn csak a közelítése jele­nik meg a képnek, amelyet több program sorban, az egyik kimenetét a másik beme­netként használva kiszámol, a képállo­mányban foglalt adatok és az utasításaink szerint. Ezúttal nem haladunk végig azon a nem túl egyszerű eljáráson, melynek eredményeképpen a képernyő valósághű színeket fog mutatni. Neve: színkalibrálás, melynek LCD-monitorok esetén nincs ér­telme, mert az más-más színeket mutat a nézés irányától függően. (Az LCD-k pros­pektusában szereplő „láthatósági szög" a puszta láthatóságra vonatkozik, nem pedig a színeltérésekre. „Színhűségi" szögről egyelőre nincs szó az LCD-knél.)

Nagy különbség lehet a programok között a képek megjelenítésében, de érdemben efelől nem nyilatkozhat senki addig, amíg a rendszerben és az adott alkalmazásban lévő eszközökkel be nem állította a színvisszaadást. Mindezzel ellentétben rendkívül kevesen veszik a fáradságot a korrekt színbeállításra, még a hivatásosok közül is; a tapasztalat is azt mutatja, hogy hétköznapi igényekre elegendő a körülbelüli beállítgatás. Mindenesetre tanulságos elmenni egy igényes, színes magazin szerkesztőségébe, és megnézni, hogyan dolgoznak a tervezőik. Ahhoz, hogy az emberi bőrt nagy felületeken valósághűen adja vissza a nyomdafesték, elengedhetetlen a színkalibrálás.

Egy szó mint száz: voltaképpen soha nem láthatjuk képeinket a maguk valósá­gában. Csupán a nézetüket: vagy az általunk szabályozott, vagy a véletlenszerű megjelenítéseiket, akár a színek, akár a méretek vonatkozásában.

A „rendes" képszerkesztő programok, ezen túlmenően, a szerkesztő műveleteket sem hajtják végre a teljes méretű eredeti képen, hanem csak a képernyős megjelenítés finomságára optimalizált másolaton. A teljes részletességű változtatásokat a háttérben, időtakarékos módon végzik el, és csak a felhasználó jóváhagyására mentik lemezre.

Tömörítés A nyers képállományok rendkívül terjedelmesek. Egy 3,1 megapixeles, 2048x1536 képpontos fotó, tömörí­tetlenül, 9,2 MB helyet foglal, azaz 14 ilyen férne el egy 128 MB-os memóriakár­tyán. Az adatok ismétlődéseit kihasználó hagyományos, veszteségmentes eljárások 2,5-3-szoros tömörítésre képesek - amelyekkel már jó esetben 42 kép férne el a 128-as kártyán. De sajnos a képek adatai­ban gyakran kevés az ismétlődés, főleg a nem optimális fényviszonyok között készült, sötét, és emiatt zajos (véletlenszerű szemcsézettséget mutató) digitális képeknél.

Ennélfogva a gyakorlatban túlnyomó­részt veszteséges tömörítésű JPG-képekkel találkozunk, amelyek 6-12-szeres tömörí-tésűek ugyan, de valójában semmi közük az eredeti, digitális adatokhoz. (JPG-állományból matematikailag lehetetlen visszaállítani az eredeti képet.) Nagyobb tömörítés esetén szemmel is jól látható a lépcsős-felhős, jellegzetes JPG-mintázat.

Minden egyes mentés újratömöríti az adatokat. JPG-formátum esetén már néhány tartalmaz, a fent említett RAW pedig egyáltalán nem tömörít (de a nyers adatok mellett tartalmazhatja a kép JPG-tömörítésű változatát is). Sok fényképezőgép képes TIF-formátumú mentésre — aki kényes a minőségre, ezt bármikor használhatja. Elméletileg lehetséges lenne minden megjelenítési módhoz (képernyő, egyszerű nyomtatott kép, nyomdai minőségű kép, folyamatos tónusú fotó) meghatározni azt a JPG-tömörítési fokot, amikor a zavaró mintázat finomsága az aktuális megjelenítés felbontása alatt marad. De újabban egyre többször nem a tömörítés mértékét határozhatjuk meg a programokban, hanem csak azt, hogy kiváló, jó, közepes vagy rossz minőségű képet kívánunk-e kapni.

Több új, veszteséges tömörítési formátum jelent meg az utóbbi években. Általában valamivel jobbak a JPG-nél, egyrészt tömörítésben, másrészt képi minőségben. Ilyen a JPG2000, kiterjesztése szerint a JP2, vagy a LuraWave (LWF). E formátumokat a fényképezőgépek egyelőre egyáltalán nem ismerik, és csak néhány programban használhatók. (A Paint Shop Pro 8 és a Photolmpact 9 ismeri a JP2-t, a Photoshop nem. Az LWF-et csak az Irfan-View képnézegető ismeri.)

A PNG (Portable Network Graphics) abban különbözik a JPG-től, hogy nyílt forráskódú (bárki írhat PNG-formátumot használó alkalmazást külön engedély nélkül), és több kiegészítő információt hordoz.

Atméretezés Talán mondani sem kel­lene, hogy a programok Zoom menüpont­jában található nagyítási lehetőségek csak a kép aktuális nézetét változtatják meg, a képállományt nem. A kép méretét az Át-méretezés (Resize/Resample) menüpont segítségével változtathatjuk meg. A programok általában több eljárást is felkínál­nak erre, nem véletlenül. A kicsinyítés a könnyebb megoldás, mert ekkor az infor­mációtartalom csökken. Nagyításkor ellenben hozzá kellene adni a kép információtartalmához, ami különböző, közelítő matematikai eljárásokat igényel. (Csak érdekességképpen említjük meg, hogy egyes videokamerák több képkocka alapján képesek - az érzékelőjük képpontszámánál lényegesen finomabb - nagyobb állókép előállítására.)

Nem lehetséges egy lekicsinyített képet az eredeti felvétel nélkül visszanagyítani. Az 50 százalékos, vagy nagyobb mértékű nagyítás minden esetben jól látható minőségromlást okoz. Tehát egy 320x240 pixe­les videofelvétel képkockájából lehetetlen akár csak elviselhető minőségű, 640x480-as, manapság épphogy negyed képernyőnyi fényképet előállítani. A mobiltelefo­nokkal készített képek is csak egy másik mobiltelefonon „élvezhetők."

Elforgatás

Viszonylag könnyen belátható, hogy a 90 fokos forgatások nem változtatják meg a kép információtartalmát, hiszen csak átrendezik a képponto­kat. (Abban az esetben, ha a képpontok 90 fokos négyzethálóban helyezkednek el, ami a legtöbb esetben tel­jesül is.) Ezzel szemben a tetsző­leges szögű forgatások megváltoz­tatják a képpontokat leíró számok értékeit is. Régebben voltak programok, amelyek a forgatás során valamelyest rontottak a mi­nőségen. Miután a jelenség köztudottá vált, gondosabban írják meg a forgató programrészeket. Sajnos, a képszerkesztő programok piacán uralkodó éles verseny miatt a gyártók saját érdemükként tüntetik föl a 90 fokos forgatások veszteségmentességét és gyorsaságát.

Szűrők, maszkok A digitális képfeldolgozás számos fogal­ma a hagyományos fotózásból származik. Szűrőlencséket szerelnek - a felvétel meg­változtatására - a fényképezőgép objektívjére, vagy a nagyítógép vetítőlencséjére. Ennek nyomán szűrőnek neveznek minden eljárást, amely megváltoztatja a képet, függetlenül annak tartalmától.

Amikor a képnek csak egy részét akarták manipulálni feldolgozáskor, az érintett terület alakjának pontosan megfelelő idomot vágtak ki papírból vagy egyéb fóliából, és vagy azt, vagy a helyén maradt nyílást használták: a papír vagy fóliadarab volt a maszk. Ma pedig, a számítógépen kézzel vagy automatikusan, pixelnyi pontossággal körülrajzolt képterületeket lehet maszkként alkalmazni.

 !    Lorem Ipsum
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.